Общинска избирателна комисия Добричка


РЕШЕНИЕ
№ 203-МИ
Добричка, 23.04.2020

ОТНОСНО: Наличие или липса на несъвместимост за общински съветник.

В ОИК Добричка е  постъпил сигнал с вх. № МИ-295/11.02.2020г., в който се твърди наличие на несъвместимост за Даниела Атанасова Йорданова, общински съветник в ДОбС. Към сигнала са приложени следните документи :

-извлечение от публичния регистър на Добрички общински съвет относно решение №500 на ДОбС;

-незаверено копие от договор за наем от 01.07.2017г. между община Добричка и ЕТ „Даниела Йорданова – ИППМП“ , съдържащ лични данни за страните по същия, подписи и печати.

С Протоколно решение №39/09.03.2020г. ОИК-Добричка е предприела действия съгласно разпоредбите на чл.30, ал.4 и 6 ЗМСМА вр. с чл.26, 34, 36 и сл. АПК за уведомяване на общинския съветник за започване на производство по издаване на индивидуален административен акт.

Изготвено е уведомление с рег. №МИ-02-302/12.02.2020г. до общинския съветник с приложени към него копия на сигнала ведно с приложенията му. Уведомлението е изпратено с писмо рег. №МИ-02-303/12.02.2020г. до председателя на ДОбС с цел връчването му на общинския съветник.

С писмо рег. №МИ-01-309/13.02.2020г.  председателят на ДОбС уведомява ОИК, че съгласно разпоредбата на чл.30, ал.6 от ЗМСМА задължението за уведомяване на общинския съветник е на общинската избирателна комисия. В същото не се съдържа информация уведомлението да е било връчено на г-жа Йорданова.

С писмо рег. №МИ-01-305/12.02.20г. председателят на ПК по установяване на конфликт на интереси към ДОбС е препратил сигнал, подаден от Я.В. срещу г-жа Йорданова, общински съветник до ОИК за разглеждането му по компетентност.

С Решение №200-МИ/13.02.2020г. ОИК е предприела действия по уведомяване на общинския съветник съобразно чл.30, ал.6 ЗМСМА.

С писмо с обратна разписка уведомлението е изпратено на г-жа Йорданова на постоянния и на настоящия й адрес, с които ОИК разполага от регистрацията й като кандидат за общински съветник за местни избори 2019г. Писмото с обратната разписка по постоянния адрес на г-жа Йорданова -с.Батово, общ.Добричка е върнато в цялост с посочване „получателят отсъства“ и е заведено в регистъра на ОИК с №МИ-01-323/24.02.2020г. Писмото с обр.разписка по настоящия адрес на г-жа Йорданова с. Победа, общ.Добричка е връчено на 02.03.2020г., видно от посочване върху обр.разписка.

В срока по чл.30, ал.6 ЗМСМА в ОИК е постъпило възражение от г-жа Йорданова с рег. №МИ-01-339/06.03.2020г. Към възражението не са приложени доказателства, а само твърдения за неоснователност на подадения срещу нея сигнал. Счита, че не е налице несъвместимост при упражняваната от нея професия и дейността й на общински съветник. Регистрацията й като едноличен търговец била свързана със законовите изисквания на Закона за лечебните заведения, без която регистрация и издадено удостоверение не може да практикува професията лекар.

С писмо рег. № МИ-02-348/11.03.2020г. е изискано от председателя на ДОбС да предостави заверено копие от Декларация по чл.35, ал.1, т.1 ЗПКОНПИ като на 13.03.2020г. по ел.поща в ОИК същото е постъпило под рег. №МИ-01-350/13.03.2020г.

С писмо рег. № МИ-02-343/11.03.2020г. до РЗИ гр.Добрич е изискана информация за регистрацията на индивидуалната практика на д-р Йорданова. С писмо рег. №МИ-01-358/14.04.20г. е получен отговор, че ЕТ „Д-р Даниела Йорданова-ИППМП е регистрирана в РЗИ-Добрич и има удостоверение №129/02.10.2003г. с предмет на дейност „Индивидуална практика за първична медицинска помощ“.

С писмо рег. № МИ-02-344/11.03.2020г. до РЗОК гр. Добрич е изискана информация за сключен договор за индивидуална практика на д-р Йорданова. С писмо рег. №МИ-01-357/14.04.20г. РЗОК ни уведомява, че д-р Йорданова има сключени с РЗОК договори за първична извънболнична медицинска помощ №085085/10.02.20г., в сила от 01.01.20г. и №085085/04.05.18г., в сила до 31.12.19г. И двата договора са сключени с лечебното заведение ЕТ „Д-р Даниела Йорданова-ИППМП.

С писмо рег. №МИ-02-345/11.03.20г. до Търговския регистър е изискана информация дали г-жа Йорданова е регистрирана като ЕТ. Същата е получена и регистрирана в ОИК под №МИ-01-354/14.04.20г. Проверката е установила, че има данни за регистрация на Даниела Атанасова Йорданова-Георгиева с ЕГН…, управител и собственик на ЕТ „Д-р Даниела Йорданова-ИППМП“, ЕИК …

С писмо рег. №МИ-02-346/11.03.20г. от кмета на община Добричка са изискани договорите за наем, сключени между община Добричка и г-жа Йорданова.

С писмо рег. №МИ-02-347/11.03.20г. е изискана от г-жа Йорданова предоставяне на имейл адрес и телефонен номер за кореспонденция като с писмо рег. №МИ-01-355/14.04.20г. г-жа Йорданова е посочила ел.поща и телефон за комуникация.

На 12.03.2020г. от сайта на Търговския регистър ОИК се е снабдила служебно със справка за актуалното състояние на ЕТ „Д-р Даниела Йорданова-ИППМП“ .

На 18.03.2020г. ОИК-Добричка публикува на своя сайт съобщение, че във връзка със Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването г-н Кирил Ананиев, издадена на основание чл. 63 от Закона за здравето, и във връзка с усложняващата се епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на страната, и обявеното с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на Република България извънредно положение  и препоръките на Националния оперативен щаб, с оглед предприемане на мерки за борба с COVID-19, с цел опазване на здравето и живота на членовете на общинските избирателни комисии и писмо рег. №МИ-01-360 , получено по ел.поща на 17.03.2020г.  от Централната избирателна комисия, ще спре работа до отмяна на извънредното положение като ще приема входящата си кореспонденция по електронен път на електронната поща, посочена на интернет страницата си:  [email protected]

Съгласно писмо от ЦИК с № МИ-015-233/14.04.20г., ОИК Добричка продължи работа съобразно дадените указания. След преглед на получените материали по преписката се установи, че не е постъпил отговор от кмета на община Добричка за представяне или отказ от представяне на исканите материали. С оглед пълнота на преписката е изпратено напомнително писмо до кмета на община Добричка с рег. №МИ-02-362/15.04.20г. за предоставяне на исканите с писмо рег. №МИ-02-346/11.03.20г. документи, а именно договорите за наем, сключени между община Добричка и г-жа Йорданова.

В изпълнение разпоредбата на чл.34 АПК на 22.04.2020г. ОИК е уведомила г-жа Йорданова по ел.поща, посочена от нея за възможността да се запознае с документите по преписката като й  е изпратила сканирани такива.

 

След запознаване с така събраните документи ОИК прави следните изводи:

Служебно известен за ОИК е факта, че Даниела Йорданова е избрана за общински съветник с Решение № 158-МИ/28.10.2019г. на ОИК Добричка, както и че на 08.11.2019г. е положила клетва като такъв.

Съгласно Закона за лечебните заведения/ЗЛЗ/, лечебните заведения са организационно обособени структури на функционален принцип, в които лекарят извършва  диагностика, лечение и рехабилитация на болни; наблюдение на бременни жени и оказване на родилна помощ; наблюдение на хронично болни и застрашени от заболяване лица; профилактика на болести и ранно откриване на заболявания; мерки за укрепване и опазване на здравето.

Съгласно чл.8, ал.1, т.1, буква „а“ ЗЛЗ за да се регистрира и да има право да упражнява професията си всеки лекар следва да учреди лечебно заведение по реда на този закон. Съгласно чл.3 от Закона тези лечебни заведения се създават по търговския закон и Закона за кооперациите, но така създадени, макар и по Търговския закон те не могат да извършват търговски сделки / чл.8, ал.4/, вероятно защото търговия със здравето на хората е недопустимо.

Съгласно чл.36, ал.3 от с.з. за да извършва медицинска дейност и за да се регистрира в Районната здравна инспекция, всеки лекар, който иска да практикува извънболнична помощ  трябва да учреди ЕТ или ЕООД. Лекарите, регистрирали по този закон лечебно заведение, всъщност не извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, а строго профилирана медицинска дейност.

В ЗМСМА е записано, че не може да е общински съветник лице, което е ЕТ и има сключен договор с общината. В закона не е посочено какъв трябва да е вида на договора със съответната община– за услуга,            за поръчка, за строителство, по ЗОП, по ЗЗД, за управление на средства от Европейските фондове и т. н. Тази разпоредба не следва да се тълкува буквално,, тъй като сключеният договор за наем на имот- публична общинска собственост с НТП „Здравна служба-лекарски кабинет“ е възмезден, а не безвъзмезден договор, т.е. дали съответният наемател-лекар е общински съветник или не, не му дава основания за облагодетелстване чрез безвъзмездност на наемното отношение, какъвто например е случаят с отдаване под наем на обекти- общинска собственост на политически партии./арг. чл.22, ал.1 от Наредба №4 на община Добричка вр. с чл.31 от Закона за политическите партии/

Съгласно решение №500/30.03.2017г. на ДОбС община Добричка в качеството си на наемодател е отдала под  наем на ЕТ „Даниела – Д-Р Даниела Йорданова – ИППМП“ помещения ведно с оборудването в тях от Здравна служба с.Победа, общ.Добричка за лекарска дейност съгласно разпоредбите на ЗЗД, ЗЛЗ и ЗОС за временно и възмездно ползване. Договорът е сключен след проведена процедура по реда на Наредба №4 на община Добричка, т.е. след проведен публично оповестен конкурс, така че лично предоставяне или облагодетелстване за общинския съветник не би могло да е налице. Съгласно чл.7 от Договора наемателят е длъжен да използва имота по предназначение, т.е. като „Здравна служба“, както и да осъществява само извънболнична помощ като дейност. Волята на страните по договора е била предоставяне на медицинско обслужване на жителите на община Добричка, по конкретно в района на с.Победа и околните села. Безспорно е, че в случая не се касае да търговска дейност по смисъла на ТЗ, а за медицинска дейност, от чието прилагане облага има само населението на община Добричка, което на място получава медицинско обслужване. Лекарските кабинети, именувани от наемодателя като „Здравна служба“ са съществували на територията на съответното населено място от преди 30 години, развивали са все една и съща дейност, предназначени са именно за лечение на пациенти – кабинет, манипулационна, чакалня, склад и т.н. като запазването на тяхното съществуване като такива се иска както от съответната община, така и от населението му. Ползването им с друга цел, например като бар, магазин и друг търговски обект, би създало огромни затруднения на населението за получаване на медицинско обслужване. От друга стана изоставянето на тези помещения би довело до разрухата и ограбването  им като сгради.

Промяната в чл.34, ал.5 от ЗМСМА е въведена с приемане на ЗПКОНПИ и по-специално с §19, и има за цел защита интересите на обществото чрез ефективно противодействие на корупцията, противодействие на възможности за незаконно придобиване на имущество или разпореждане с него, създаване на гаранции, че лица заемащи висши публични длъжности изпълняват правомощията си честно и почтено.

Професионалната дейност на определено лице би била в разрез с неговите правомощия  като лице заемащо висша публична длъжност, ако с поведението си или с действията си злоупотреби с власт, наруши или не изпълни служебните си задължения с цел пряко или косвено извличане на неследваща се материална или нематериална  облага за себе си или за другиго/арг. чл.3 от ЗПКОНПИ/. Законодателят е предвидил задължения за общинския съветник по смисъла на чл.34, ал.6 вр. с ал.5, т.3 ЗМСМА с цел предотвратяване на възможност избрания общински съветник, осъществяващ търговска дейност, да извлича ползи от сключените договори с общината, в която е избран. Такива ползи не се сочат в сигнала, нито се установиха от събраните по преписката доказателства.

Отделно от горното разпоредбата на чл.34, ал.5, т.3 ЗМСМА е в сила от 01.12.2019г., т.е. след като договорът за наем между община Добричка и ЕТ „Даниела-Д-р Даниела Йорданова – ИППМП“ е бил сключен, а законите в Република България имат действие занапред. Правата и задълженията на страните по този договор, както и предметът му са ясно разписани, което е още едно доказателство, че не се касае за търговска дейност по смисъла на Търговския закон, а за медицинска дейност, развивана по реда и съгласно изискванията на Закона за лечебните заведения.

Предвид гореизложеното и на осн. чл. 30, ал.8 вр. с ал.6 и ал.4, т.10 , и чл.34, ал.5, т.3 от ЗМСМА, чл.87, ал.1, т.1 ИК и т.2.2. от Решение №1685/20.11.2019г. на ЦИК, ОИК-Добричка 

 

РЕШИ:

 

1.Отказва да прекрати предсрочно пълномощията на Д-р Даниела Атанасова Йорданова-Георгиева общински съветник от Добрички общински съвет, гр.Добрич от листата на КП БСП  ЗА БЪЛГАРИЯ с решение №158-МИ/28.10.2019г. на ОИК Добричка.

2.Отхвърля подадения сигнал с рег. №МИ-01-295/11.02.20г. от Я.Ж.В. като неоснователен.

 

Решението на ОИК-Добричка подлежи на обжалване в 7-дневен срок от обявяването му по реда на чл.459 ИК.

Председател: Диана Илиева Далакманска

Секретар: Сюзан Зекерие Рамис

* Публикувано на 23.04.2020 в 17:39 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930 

Решения

  • № 210-МИ / 20.08.2020

    относно: Упълномощаване на членове на ОИК Добричка за процесуално представителство по административно дело №407/2020г.

  • № 207- МИ / 18.08.2020

    относно: Заличаване на обявен за избран общински съветник.

  • № 206-МИ / 21.05.2020

    относно: Уведомяване на ЦИК за влязло в сила решение на ОИК-Добричка за предсрочно прекратяване пълномощията на Йордан Божанов Господинов, кмет на кметство с.Житница, общ.Добричка

всички решения